Κατηγορίες
Εφηβία

Η μάστιγα του bullying στα σχολεία

Το φαινόμενο αυτό αναφέρεται στην ψυχολογική, συναισθηματική, λεκτική ή σωματική επίθεση ή εκφοβισμό ή παρενόχληση ενός συνήθως σωματικά ισχυρότερου μαθητή σε έναν πιο αδύναμο. Οι θύτες είναι κυρίως αγόρια ενώ τα θύματα προέρχονται και από τα δύο φύλα.


Οι συνέπειες του φαινομένου άμεσες  αλλά και μακροχρόνιες κυρίως στον ψυχολογικό τομέα. Τα θύματα υποστηρίζουν ότι δεν είναι ικανοποιημένα από τον εαυτό τους σε επίπεδο εμφάνισης και χαρακτήρα, αλλά και ότι δεν έχουν καλή υγεία. Τα κορίτσια-θύματα γίνονται εσωστρεφή και κλείνονται περισσότερο στον εαυτό τους ενώ τα αγόρια-θύματα γίνονται νευρικά και οξύθυμα. Γενικά τα θύματα χάνουν το κίνητρό τους για μάθηση, την συγκέντρωσή τους με συνέπεια οι σχολικές τους επιδόσεις να μειώνονται συνεχώς. 


Πολλά παιδιά που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού αρνούνται να πάνε σχολείο ενώ κάποια άλλα αναπτύσσουν ένα είδος κοινωνικής φοβίας. 



Τα περισσότερα παιδιά πιστεύουν ότι ο εκφοβισμός δε θα σταματήσει και θεωρούν μάλιστα ότι αν αναφέρουν στους εκπαιδευτικούς ότι έχουν πέσει θύματα ή ότι έχουν γίνει μάρτυρες ενός τέτοιου περιστατικού θα κάνουν τα πράγματα χειρότερα. Οι συνέπειες όμως αντικατοπτρίζονται και στη μετέπειτα ζωή των θυμάτων κυρίως στη δουλειά τους και στον κοινωνικό τομέα.

Όλα τα παιδιά έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ορίζονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, το Ελληνικό Σύνταγμα και τους νόμους. Με βάση αυτά εξασφαλίζουν μια καλύτερη ζωή σε πολλούς τομείς όσον αφορά τη προστασία τους, τις παροχές που δέχονται από το κράτος και τη συμμετοχή τους σε πράγματα που τα αφορούν. Τα δικαιώματα του Παιδιού περιλαμβάνονται σε μια Σύμβαση που έχει υπογραφεί από πολλές χώρες και ονομάζεται ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΟΗΕ. Ο Συνήγορος του Παιδιού είναι μια ανεξάρτητη αρχή προάσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών.

Μελέτη του θεσμού « Συνήγορος του Παιδιού »

Τα παιδιά που ασκούν εκφοβισμό έχουν περιορισμένες κοινωνικές δεξιότητες και επιζητούν την προσοχή.

Σκέφτονται ότι με αυτόν τον τρόπο θα γίνουν δημοφιλείς και ότι όλοι θα μιλούν γι’ αυτούς. Συνήθως προέρχονται από δυσλειτουργικές  οικογένειες . Οι γονείς τους έχουν την τάση να τους κριτικάρουν συνεχώς και να τους ελέγχουν. Είναι πολύ πιθανό αυτά τα παιδιά να μιμούνται και τη βίαιη συμπεριφορά των γονιών τους.

Το σχολείο οφείλει να εφαρμόσει τεχνικές για την πρόληψη και την αντιμετώπιση περιστατικών bullying. Για παράδειγμα να υπάρχουν περισσότερες επιτηρήσεις σε όλους τους χώρους του σχολείου και όταν υπάρχουν τέτοια περιστατικά να επιβάλλονται κυρώσεις αλλά όχι με την μορφή αυστηρής τιμωρίας.

Οι εκπαιδευτικοί να είναι ικανοί να αναγνωρίζουν αμέσως αυτά τα περιστατικά και να προσπαθήσουν να καλλιεργήσουν όσο μπορούν το αλληλοσεβασμό και την ισότητα στους μαθητές.

Οι γονείς έχουν την υποχρέωση να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν όλες τις κοινωνικές δεξιότητες.

Να τους θέτουν σαφή όρια και να τους μαθαίνουν ποιες συμπεριφορές είναι κοινωνικά αποδεκτές και ποιες όχι. Αν αντιληφθούν ότι το παιδί τους έχει πέσει θύμα bullying ή ότι ασκεί κάποιου είδος εκφοβισμό να μην εφησυχάζουν ότι δε θα ξαναγίνει και να ενημερώνουν αμέσως το σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Οι μαθητές πρέπει να επιλέγουν τους φίλους τους και να μην ντρέπονται ή να φοβούνται να αναφέρουν οποιοδήποτε τέτοιο συμβάν στους εκπαιδευτικούς.

Τέλος όλοι οι ειδικοί έχουν χρέος μέσα από

  • την ενημέρωση
  • τη συμβουλευτική και
  • την υποστήριξη

να κάνουν ότι μπορούν για την πρόληψη και την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου.

πηγές: https://www.mamamia.gr/oikogeneia/paidia/item/1250-bullying-sta-scholeia

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *